Megat kareta di stasiun Kircon |
“Dulur maněh těh di Bandungna di mana?”
“Di Kiaracondong,
di Jl. Lebak”
Jaman SD,
ngan samet ěta kanyaho kuring ngeunaan Bandung. Ĕta gě pědah babaturan bogaeun dulur nu cenah
nganjrekna di wewengkon Kiaracondong (Kircon). Jadi Kircon těh ěstuning kecap mimiti nu napel dina
ingetan kuring, mun seug kabeneran aya nu ngomongkeun Bandung. Ari katompěrnakeun mah, basa kuring kuliah di Bandung belah kalěr--nu asupna ti Jl. Gegerkalong Hilir, nya Kircon těh loba kapopohokeun. Najan enya gě aya babaturan, tapi asa ku horěam rek ulin atawa ngalanto ka běh dinya těh. Lain nanaon, saliwat ge Kircon mah
katempona sareukseuk, macět, jeung rarujit deuih. Kungsi hiji
mangsa ulin ka Jl. Lebak, leuh da ěta mah di gang těh enyaan heureut pisan, got barau, jeung loba nonoman ditarato
nu nalongkrong. Atuh kecap “punten” těh geus jadi kawajiban di dinya mah.
Cenah Mang
Ridwan Kamil basa can jadi Walikota kungsi gawě rancagě di wewengkon Cidurian nu masih kěněh asup Kircon, sabilulungan jeung
warga nyieun lingkungan jeung walungan jadi beresih. Tapi meureun ngan lelewek ěta hungkul nu genah merenah těh, da basa kamari kuring jeung
sababaraha babaturan ngaleut ka Babakansari jeung Kebon Jayanti mah kaayaanna teu
pati hěgar. Runtah ting rungkunuk ampir di unggal juru gang, aya ogě nu ngagunuk di deukeut stasiun Kircon.
Tapi cag, urang
tunda heula ngeunaan runtah mah, anyeuna kuring rěk nyaritakeun ngeunaan Stasiun
Kircon, erěl karěta, Pasar
Kircon, urut jeung pabrik bedil katut pělor.
***
Erel urut dipake parkir beca |
Ngaleut těh dimimitianna mah ti stasiun Bandung belah kidul, tegesna nu
aya di Jl. Stasiun Barat. Pědah rada langka meureun tarumpak karěta ti belah dinya mah, barudak těh sawarěh mah rada tunyu-tanya sagala. Da měmang anu kawěntar mah stasiun Bandung těh ěta nu di Jl. Kebon Kawung. Sanggeus
ngumpul kaběh, nyak bral wě indit make karěta nu ka arah Cicalěngka nu karcisna ngan ukur dua rěbu rupia. Atuhda deukeut, ngan ukur ngaliwatan stasiun
Cikudapateuh hungkul, teu lila ti dinya karěta geus nepi deui di stasiun Kircon.
Dina majalah
Ujung Galuh kuring kungsi manggihan yěn stasiun Kircon těh cenah ngahaja dijieun ku Walanda pikeun
ngangkut urang Jawa nu rěk digawěkeun dina pabrik bedil jeung pělor. Měměh pindah ka Bandung, ěta pabrik těh mimitina mah aya di Ngawi—tapi ceuk
sawarěh mah cenah di Surabaya (matak di Kircon aya ngaran Babakan
Surabaya), tah ku sabab pabrikna dipindahkeun, nya pagawěna gě kapaksa kudu milu pindah. Matak teu
aněh ti baheula gě di Kircon mah geus remen urang Jawa.
Beh dituna
deui, ngeunaan urang Jawa nu nganjrek di Kircon bisa dipapay tina carita Ki
Jalaludin nu dikirim ku Mataram pikeun ngagempur Walanda di Ujungberung. Tapi
basa harita anjeunna diparengkeun ělěh, sanggeus perang anjeunna teu balik
deui ka Jawa, malah mah nyieun pakampungan di Ujungberung. Ki jalaludin ku
anjeun teras ngagaduhan putra nu jenenganna Ki Malim, tah Ki Malim ieu cenah nu
mawa urang Jawa ti lemburna pikeun arindit ka Bandung, jang digawě dina raraga mindahkeun puseur dayeuh ti Dayeuh Kolot ka
wewengkon di sabudeureun Jl. Asia Afrika anyeuna. Ki Malim ngantunkeun dina
taun 1850, makamna tepi ka anyeuna aya di Kircon.
Saměměh caritana dituluykeun, urang bahas
heula saeutik ngeunaan ngaran patempatan. Naha cenah ěta wewengkon těh dingaranan Kiaracondong? Us Tiarsa
dina buku Basa Bandung Halimunan
kungsi ngajelaskan, kieu unggelna :
Urut erel ka Pindad di hareupeun imah |
“Ongkoh anyeuna mah měrě ngaran patempatan těh sasat dialus-alus tepi
ka matak hěsě nyebutna. Běda pisan jeung baheula.
Ngaran tempat těh asa sahinasna pisan. Kawasna
těh sakur nu katěmbong mimiti wě. Pědah aya garduh tukang
mariksa jalan, disebut wěh kampung Andir. Nyeueung
aya kiara nu doyong, nelah wěh Kiaracondong. Aya
dungus nu loba cariangna, disebut wěh Dunguscariang. Lembur
nu aya di sabudeureun kabupatěn, pasti ngaranna těh Rěgol. Aya warung
handapeun tangkal muncang, nelah wěh Warungmuncang. Lebah patok
jalan, disebut wěh Paltilu, Palgenep.”
Tah, kurang
leuwih kitu mimitina dingaranan Kircon těh. Tapi nepika anyeuna kuring teu apal
lebah mana na ěta tangkal kiara nu doyong těh, da basa kamari leuleumpangan ka
dinya mah teu manggihan, teuing geus euweuh meureun ěta tangkal těh. Hanjakal kamari teu nanyakan ka
warga di dinya.
Anyeuna
urang balik deui. Basa geus turun tina karěta, tuluy kuring jeung babaturan
mapay raratan erěl urut nu manjang tepi ka PINDAD
(pabrik bedil jeung těng waja anyeuna mah). Eta erěl těh cenah dijieun pikeun ngangkut sagala
rupa kaperluan nu dibutuhkeun ku PINDAD. Teuing ti iraha dijieunna, ngan nu
pasti kira taun 60-an ěta erěl těh geus aya.
Ngaran
PINDAD sorangan sabenerna kaasup anyar, da baheula mah keur jawan Walanda
ngaran ěta pabrik tě nyaěta ACW (Artillerie Construstie
Winkel)—matak pabeulit lětah!,
tuluy basa Indonesia geus merděka, dina
taun 50-an ěta pabrik těh dinasionalisasi, ngaranna diganti
jadi PSM (Pabrik Senjata dan Munisi). Tuluy katompěrnakeun
diganti deui ngarannna jadi PINDAD (Pabrik Industri Angkatan Darat).
Erěl urut nu baheula jang
ngangkut kaperluan pabrik anyeuna geus loba katutupan ku imah, garduh pos,
warung, jeung sajabana. Atuhda lebah erěl
těh anyeuna mah geus gegek pisan. Ceuk babaturan
nu kabeneran maněhna ngiluan komunitas Railfan, cenah ěta
taneuh nu dipakě erěl
těh nu bogana mah PT. KAI, ngan teuing
kunaon kalahka diparakě imah ku
warga. Teu mustahil hiji mangsa mah lamun seug PT. KAI rěk
makě ěta
taneuh, tangtu baris aya kaributan jeung warga. Geus loba contona soalna
kajadian kieu mah. Atuh aya ogě
babaturan nu sejěn nu nyarita, yěn basa maněhna
mapay erěl urut ka Sorěang jeung Ciwiděy,
loba warga nu makě taneuh erěl nu tunya-tanya ka maněhna, jeung paromanna bangun nu pati teu percaya, cenah bisi jelema
PT. KAI nu rěk “ngusir” warga.
Kukucuprakan deukeut Bale Yasa |
PINDAD sorangan mun katempo ti luar mah teu pati hěgar. Pager jeung garduh tentara geus
loba nu lumutan. Naha cenah aya tentara sagala? Enya pan ěta těh
pabrik bedil jeung těng waja anu aya patalina jeung
pancěn nu jadi kawajiban tentera, nyaěta widang pertahanan. Basa kuring moto
urut erěl nu deukeut panto pabrik,
katempo aya dua urang tentara nu keur noong tina garduh, teuteupna ceuceub
pisan, siga nu curiga tur waspada.
Bedil jeung těng waja
ti pabrik ieu geus kakoncara tepika nagara deungeun. Jadi lain ngan sauukur
nedunan kabutuh nagara sorangan. Hal ieu sakuduna bisa nyieun PINDAD jeung
sabudeureuna bebenah, sangkan ieu pabrik anu geus kakoncarana těh němbongkeun
kawibawaan. Tapi kanyaataanna sakumaha nu dipikanyaho ku urang sarěrěa,
sabudeureun PINDAD hususna jeung Kircon umumna, masih kěněh loba lelewek nu kudu diropěa, contona waě
pasar.
Ampir kaběh urang
Bandung geus pada apal yěn Pasar Kircon
nu handapan fly ověr
těh tempatna rujit, barau, awut-awutan, pating
solěngkrah, sarta macět. Angkot jeung běca loba pisan nu cicing di tengah jalan
dina raraga nungguan panumpang nu baralik ti pasar, ditambah ku ayana erěl karěta
nu motong jalan. Atuh hal ieu pisan nu ngajadikeun macět
těh. Najan di gigireun pasar aya kantor
pulisi, tapi angger we kayaan jalan mah matak sareukseuk panon jeung hatě. Komo lamun seug ditambahan ku hujan
nu tuluy banjir mah, tangtu nu laleumpang jeung tarumpak kandaaran horěameun pisan ngaliwat ka běh dinya těh.
Belah kalěreun
pasar, sebrangeun gapura stasiun Kircon, aya hiji taneuh kosong anu barala ku
rungkun eurih, borang, babadotan, jeung tatangkalan nu sějěnna. Cileuncang nyalangkrung dina
taneuh jeung jukut. Lebah dinya loba dipakě
ku jelema nu teu barogaeun imah atawa nu katelah tuna wisma. Atuh trotoar gigireunna gě
pinuh ku nu daragang; kayaning nu dagang hayam, VCD bajakan, jeung sajabana.
Di dinya aya hiji tugu nu tulisanna “Balai Yasa Jembatan KA
I”. Di gigireunna aya sababaraha jambatan karěta
nu katempona masih tohaga. Běh ditueun
taneuh kosong těa (ka belah kulon) katempo aya
wangunan gedě siga pabrik. Ĕta
wangunna těh nyaěta
nu ngaranna Balai Yasa; hiji lembaga nu kapapancěnan
nyieun jambatan karěta api. Di wewengkon ěta aya deui erěl
urut nu baheulana dipakě jang
ngangkut sagala kaperluan Balai Yasa ti stasiun Kircon.
***
Tukang sol sapatu |
Tina leuleumpangan ěta,
ceuk pamanggih kuring mah Kircon těh
kudu leuwih giat diropěa, boh ku
pamarěntah pon kitu deui ku wargana
sorangan. Hal ieu alatan masih kěněh loba hal anu teu parok jeung kaěndahan, katartiban, tur kaamanan. Ulah
pědah lantaran Kircon mah ayana rada
anggang jeung běh wětan
ti puseur dayeuh, nu ngajadikeun kapopohokeun. Pamarěntah
kota kudu leuwih merhatikeun Bandung kidul, ulah ngan saukur ulukutek di belah
kalěr. Contona baě
taman, susukan, trotoar, jeung pasar di Kircon kudu ditarěkahan sabisa-bisa sangkan kahirupan
warga bisa leuwih merenah. Cag! [ ]
No comments:
Post a Comment