Dina raraga nyanghareupan watés ahir
bulan Séptember jeung mimiti bulan Oktober, di mana di dinya aya hiji kajadian
anu ahéng, nu pinuh ku rupa-rupa kasieun jeung katineung, kuring alakadarna
baris ngabébérkeun hiji tokoh nu ngilu kageutahan, alatan kungsi milu dina
orhanisasi hiji partéy nu ceunah mah geus wani-wani arék ngarebut kakawasaan
tina pamaréntahan anu sah.
Tokoh ieu teu sanés deui nyaeta Utuy
Tatang Sontani. Numutkeun sababaraha katerangan, anjeunna dibabarkeun di
Cianjur ping 1 Mei 1920, sareng ngantunkeun di Moskwa ping 17 September 1979.
Basa kajadian taun 1965 di lemahcai keur geunjleung, Utuy jeung sababaraha
pangarang katut wartawan nu sanésna nuju aya di Beijing, dina raraga ngahadiran
hiji acara nu diayakeun ku pamaréntah Tiongkok. Kusabab Utuy kacatet jadi
anggota orhanisasi Lékra nu aya patalina jeung PKI, janten anjeunna teu tiasa
mulih deui ka lemah cai dugi ka ngantunkeunna.
Sababaraha taun ka tukang, sateuacan
Lékra ngilu dirarad ku pamaréntah, dumasar tina seratan Pramoedya Ananta Toer
dina buku Menggelinding 1, Utuy mineng pisan
katingali nuju ameng sareng putrana paduduan waé. Iwal ti eta, saur Pram, Utuy
ogé mineng teu panuju sareng kahirupan jalma-jalma beunghar nu caricing di
gedong nu sigrong. Saur anjeunna ka Pram, “Tempo ku anjeun, heueuh gé imah
maranehna gedong sigrong, tapi can tangtu di jerona aya buku jang dibaca.
Kahirupan urang sabenerna can merdéka mun kaayaanna tuluy-tuluyan kieu mah!”
Utuy sateuacan asup orhanisasi Lekra
geus turun ilubiung dina widang sastera, anjeunna nulis hiji novel nu
judulna Tambera. Novel ieu nyaritakeun sajarah nu lumangsung di
Maluku dina abad ka-17. Carita ieu kungsi dimuat di koran Sipatahoenan jeung Sinar
Pasundan.
Sawatara waktu ti harita, Utuy teras
nyerat jeung nerbitkeun kumpulan carita pondok nu dipasihan judul Orang-orang Sial. Nanging nu ngajantenkeun anjeunna
kasohor mah nyaeta carita-carita lakon nu di antarana nyaeta : Suling, Bunga Rumahmakan, Awal dan Mira, Sayang Ada Orang Lain, Di
Langit Ada Bintang, Sang Kuriang, Selamat Jalan Anak Kufur, Si Kabayan, jeung Tak Pernah Menjadi Tua.
***
Hiji waktu, mangsa pasosore,
numutkeun catetan Ajip Rosidi nu jadi baturna, Utuy dongkap ka bumi Ajip sabari
nyandak pameunteu nu kiruh, anjeunna teras masihkeun kertas téléhram. Eusi éta
kertas nyaéta nyuhungkeun Utuy kanggo calik jadi anggota pangurus Lékra anu
baris disusun. Téléhram éta dikintunkeun ku Kongres Lékra nu munggaran nu
diayakeun di Solo.
“Naon masalahna?” saur Ajip.
“Kuring bingung. Ceuk anjeun kumaha?
Ditarima atawa ulah?” Utuy kalahka malik naros.
“Kunaon maké bingung?” Ajip naros
deui.
Nyak derekdek baé Utuy ngadadarkeun
nu jadi cukang lantaran kabingungna. Ajip ngaregepkeun pinuh daria. Saba’da
réngsé ngabudalkeun nu jadi kabingungna, teras baé Ajip masihan bongbolongan ka
nu jadi baturna.
“Lékra téh orhanisasi budaya PKI.
Hartina paham jeung pamadéganna ngarah ka kénca. Jadi, dina hal ieu pasualan nu
utamana nyaéta kumaha sikap Utuy kana komunisme? Satuju atawa henteu? Mun
satuju teu paduli bisa gawé bareng atawa henteu jeung batur nu lian, anjeun
kudu narima tawaran ieu. Engké sanggeus di jero orhanisasi, anjeun kudu motékar
mikirkeun kumaha carana sangkan bisa nalapung jalma-jalma nu ceuk panénjo
anjeun goreng gawéna.”
Teu lami Utuy naros deui, “Anjeun
sorangan kumaha? Satuju teu kana komunisme?”
“Lain pasualan kuring ieu mah. Nu
ditawaran jadi pangurus Lékra pan anjeun, jadi nu penting kumaha pamadegan
anjeun sorangan,” saur Ajip.
Obrolan terus rada manjang antawis
dua babaturan éta. Sababaraha poé ti harita dina koran diwawarkeun hasil
kongres Lékra di Solo. Nami Utuy teu aya dina réngréngan pangurus anu anyar
disusun. Anjeunna nolak tawaran pikeun jadi pangurus Lékra.
***
Dina bulan Désémbér taun 1958, di
Bandung diayakeun Kongrés Basa Sunda nu tempatna di gedung YPK di Jalan
Naripan. Nu ngahadiran diantawisna aya Ajip Rosidi ti Sumedang, aya ogé
Boejoeng Saléh, Ramadhan Karta Hadimadja, Rukasah, Ismail Wiriadinata, jeung
Utuy Tatang Sontani ti Jakarta.
Mangsa Utuy ningali Ajip, langsung
baé anjeunna médol Ajip ka luar terus ngajak leumpang nepika Jalan Braga. Utuy
tuluy ningalikeun Negeri Soviét, hiji majalah citakan ti Kedutaan Besar Soviét
(harita ngaranna acan Rusia) di Jakarta, nu eusi éta majalah téh nyaéta pikeun
ngenalkeun nagara Soviét ka bangsa Indonesia.
Dina eta majalah aya catetan interviu
wartawan jeung Utuy. Foto nu dipajang gedé pisan. Tapi naha Utuy bet kalahkah
bingung jeung muyung?
Sihoréng nu ngajadikeun anjeunna kitu
téh nyaéta eusi interviu nu aya dina majalah teu sarua eujeung anu sabenerna
basa anjeunna diinterviu ku wartawan ti majalah éta.
“Kuring teu nyaritakeun sababaraha
hal nu ditulis dina éta majalah. Basa ditanya ku wartawan kumaha pendapat
kuring ngeunaan sistim tani koléktif di Uni Soviét, ceuk kuring mun cocok jang
urang Soviét nyak alus baé; jelema moal bisa digawé sorangan di gurun pasir, ”
kitu pokna.
Tapi orokaya éta majalah tungtungna
nulis anu sabenerna teu diomongkeun ku Utuy ka wartawan. Balukarna jadi
pangbeurat ka Utuy dina nyorang lalakon ka hareupna.
“Da memang kitu carana komunisme
mah!” saur Ajip mairan.
“Enya, tapi hal éta jadi pasualan.
Anjeun apal sorangan, kuring kungsi diondang ka Cina jeung Soviét, anyeuna
kuring baris diondang ka Amérika, jeung geus aya urang Kedutaan Amérika nu
datang ka imah, malah mah kuring anyeuna keur diajar basa Inggris ka Drs. Lie
Tie Gwan. Tapi ku dimuatna foto jeung interviu kuring di majalah Negeri Soviét, komo jeung kuring saolah-olah
ngalus-ngalus komunisme nu sabenerna teu diomongkeung ku kuring, balukarna
kuring bisa waé teu jadi indit ka Amérika!”
Ti dinya duanana teu loba carita
deui, bral bae baralik deui ka gedung YPK di Jalan Naripan pikeun ngahadiran
Kongrés Basa Sunda.
***
Sanajan dina sababaraha kasempetan
Utuy kungsi teu nyanggupan pikeun jadi anggota Lékra, tapi tungtungna sanggeus
dideukeutan ku Héndra Gunawan (babaturanna mangsa sakola di Bandung jaman
saacan perang), anjeunna asup jadi anggota pangurus Lékra.
Basa di lemahcai aya kajadian Gestapu
jeung loba anggota PKI katut Lékra nu dipaéhan, sakumaha nu geus diterangkeun
di luhur, dina mimiti ieu tulisan; kaleresan Utuy nuju di Beijing jadi teu
kaasup nu diala pati diarah nyawa, tapi balukarna Utuy teu bisa balik deui ka
lemahcai pikeun salilana tug dugi ka ngantunkeunna.
Harita basa di Tiongkok aya Révolusi
Kabudayaan, Utuy jeung sababaraha baturna indit ka Eropa, niatna rek tuluy ka
Perancis. Tapi barang nepi ka Rusia, Utuy lirén di éta nagara. Dongkapna Utuy
di Rusia matak pikabungaheun pikeun urang Rusia anu geus kungsi maca
tulisan-tulisanna. Anjeunna teras janten dosen di salah sahiji Universitas di
Rusia.
Nuju Ajip kaleresan aya di luar
nagri, Ajip nyempetkeun ngalongok Utuy anu nuju teu damang parna. Barang Ajip
dongkap ka rumah sakit, Utuy kacida atohna.
“Gering naon?”
“Teu, kuring geus cageur sabab
panggih deui jeung anjeun, kuring jadi bisa deui ngawangkong make basa Sunda.
Di dieu euweuh nu bisa diajak ngomong basa Sunda,” saur Utuy sabari
némbongkeung kabungah.
Sababaraha taun di harita, nyaéta
taun 1979; Utuy ngantunkeun sabari teu kungsi panggih heula jeung nu jadi anak
pamajikanna. Kanggo ngaajénan jasa-jasana, pamaréntah Rusia ngurebkeun sareng
ngadamel makam khusus kanggo umat Islam, nyaéta kanggo Utuy.
Hawar-hawar kuring inget deui kana
cacariosan mang Utuy basa aya kénéh di lemahcai. Pokna, “Kuring néangan manusa,
tapi nu kapanggih ngan ukur badut.” Wallo’alam, duka naon maksadna. [irf]
No comments:
Post a Comment